ENG

Zapowiedzi wystaw głównych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Muzeum Rzeźby Współczesnej

2019

 

Katarzyna Józefowicz

30 marca – 19 maja 2019

Muzeum Rzeźby Współczesnej

Kuratorka: Agnieszka Kulazińska

Koordynator: Henryk Gac

 

Wystawa Katarzyny Józefowicz, ważnej artystki gdańskiej sceny artystycznej, od kilku lat dziekana Wydziału Rzeźby gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. W Orońsku zostaną zaprezentowane projekty przygotowane specjalnie dla CRP.

Ekspozycja jest efektem współpracy z Centrum Sztuki „Łaźnia” w Gdańsku.

 

Joana Vasconcelos

8 czerwca – 6 października 2019

Muzeum Rzeźby Współczesnej, Galeria „Oranżeria”, Galeria „Kaplica”, Park Rzeźby

Kuratorka: Eulalia Domanowska

Współpraca: Henryk Gac, Anna Podsiadły

 

Wystawa najsłynniejszej obecnie portugalskiej artystki zajmującej się rzeźbą, w tym obiektem artystycznym w przestrzeni publicznej, a także eksperymentem w zakresie materiałów rzeźbiarskich.

W 2019 roku Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku przedstawi polskiej publiczności kolejną ważną postać współczesnej sceny artystycznej – Portugalkę Joanę Vasconcelos. Po wystawach klasyków brytyjskiej rzeźby dwóch pokoleń – Henry’ego Moore’a i Tony’ego Cragga, zaprezentujemy jedną z najbardziej oryginalnych artystek generacji lat 90.

Światową sławę przyniósł artystce udział w 51. Międzynarodowym Biennale w Wenecji w 2005 roku, na którym wystawiła gigantyczny, pałacowy żyrandol, skomponowany z tysięcy damskich tamponów. Sztuka Vasconcelos jest niezwykle zmysłowa i dekoracyjna. Operuje rozbuchaną kolorystyką oraz akumulacją drobnych przedmiotów w formach o monumentalnej skali. Jeśli we wcześniejszym okresie twórczości jej rzeźby realizowane z przedmiotów gospodarstwa domowego, takich jak żelazka na parę czy suszarki na bieliznę, miały pewien wydźwięk feministyczny, to z czasem stała się przede wszystkim wielką ambasadorką portugalskiego rękodzieła i portugalskiej kultury ludowej, będącej również i przede wszystkim domeną kobiet. W wielkich tekstylnych instalacjach Vasconcelos wykorzystuje kunszt i rzemiosło portugalskich hafciarek, koronczarek i krawcowych, wspomaganych przez architektów i inżynierów różnych specjalności. Tak jednak jak we wcześniejszej fazie twórczości zasada jej działania polega niezmiennie na użyciu gotowych elementów codziennego życia i ich rekontekstualizacji w dziele sztuki oraz nadaniu im w tym procesie całego spektrum nowych znaczeń – estetycznego, psychologicznego, antropologicznego, a także społecznego i politycznego.

Vasconcelos wystawia w prestiżowych muzeach i galeriach sztuki, ale również współpracuje ze światem mody i dizajnu. Jej wielkie ekspozycje odbyły się ostatnio w Muzeum Guggenheima w Bilbao, w Pałacu Ludwika XIV w Wersalu pod Paryżem i w Fundacji Palazzo Grassi / Francois Pinault w Wenecji. Stworzyła także projekty dla takich marek, jak Dior czy Gucci. W 2013 roku reprezentowała Portugalię na Biennale w Wenecji.

Wystawa planowana jest we wszystkich przestrzeniach galeryjnych CRP oraz Parku Rzeźby.

 

Maciej Szańkowski

26 października 2019 – 2 lutego 2020

Muzeum Rzeźby Współczesnej

Kuratorka: Anna Maria Leśniewska

Koordynator: Jarosław Pajek

 

Wystawa retrospektywna Macieja Szańkowskiego, nestora polskiej neoawangardy, jednego z najważniejszych żyjących twórców ostatniego półwiecza. Jest autorem zarówno dzieł kameralnych i monumentalnych, jak i pomników i drobnych form medalierskich. Wykorzystuje własne techniki z pogranicza mediów oraz tworzy rzeźby w powiązaniu z architekturą i krajobrazem. Ukończył zakopiańską Szkołę Kenara i studia pod kierunkiem Jerzego Jarnuszkiewicza w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uczestniczył w licznych konkursach rzeźbiarskich, których wynikiem były realizacje prac o charakterze monumentalnym: w Norymberdze, Bochum, Mariborze, Berlinie, Hachiōji, Elblągu, Sandomierzu, Warszawie. W 2002 roku w Bletchley Park pod Londynem powstała rzeźba jego autorstwa upamiętniająca złamanie szyfru Enigmy.

Twórczość Macieja Szańkowskiego plasuje się na styku tradycji konstruktywistycznej, abstrakcjonizmu geometrycznego i konceptualizmu. Wystawa będzie okazją zarówno do podsumowania ostatnich dwudziestu lat twórczości artysty, jak i wydania monografii artysty, nad którą Anna Maria Leśniewska pracuje przez ostatnie 2 lata.



kategoria: Muzeum Rzeźby Współczesnej, autor: Dział komunikacji, dodano: 2019-01-21 14:31:06, czytane: 429 x
Landart Network O.pl Fundacja im. Józefa Brandta Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego