ENG

Zorka Wollny, Czarna Seria

Patronat Kwartalnika Rzeźby Orońsko

Zorka Wollny, Czarna Seria

Zona Sztuki Aktualnej w Szczecinie

23 marca – 23 kwietnia 2012

 

Wystawa jest prezentacją czterech filmów video i dokumentacji z performance‘ów artystki: Przesilenie letnie, Podróż, Kurtyzana i pisklęta, Czarny film.

Przesilenie letnie

Performance w dwunastu aktach nawiązywał do słowiańskich rytuałów sobótki. Podczas przedstawienia widzowie, wędrujący i zatrzymujący się w kolejnych miejscach Browaru, zostali włączeni w słuchowisko i spektakl – opowieść etnograficzną ze szczyptą grozy, rodem z dziewiętnastowiecznego romansu. Taniec performerów, wskrzeszający na moment grupowy rytuał, przywołujący lato miłości, pobudzał zmysły i trwał aż do wyczerpania. Przesilenie letnie było poszukiwaniem tego co utracone – balladą w przestrzeniach Starego Browaru.

 

Podróż

Zorka Wollny zabierze was w podróż po krainie baśni i bajek, w której trzeba się zmierzyć z dorosłymi wyzwaniami: podjąć samotną podróż, dokonać wyboru, rozwiązać zagadkę, pokonać lęk, przyjąć radę, doznać utraty. Ciąg pięciu pomieszczeń do samodzielnego przejścia odpowiadał będzie etapom inicjacji, czyli przejścia z etapu dzieciństwa do okresu dorosłości. Pojawią się znane z baśni przedmioty: klucze, lustra, drzwi, tajemnicze rośliny, które pomogą utożsamić się z baśniowymi bohaterami.

tekst: fragment z przewodnika po wystawie

 

Kurtyzana i pisklęta

Ciekawe jest to, że te wszystkie gesty są bardzo intymne, płyny rozmazane na twarzy, usta-usta, dotyk. A tak naprawdę intymne wcale nie są, tylko intymność gwałcą. Właśnie taką erotyczną energię można zamienić na coś groźnego.

Kurtyzana znieczula się alkoholem przy tym barze, więc percepcję rzeczywistości ma pewnie porysowaną, ale kluczowym pytaniem jest czy, i kiedy, ona zauważa podwójne dno całej tej sytuacji? Reszta sali uruchamia się na filmie dopiero w momencie, w którym kurtyzana wchodzi w ich przestrzeń, tzn. kiedy odchodzi od baru. Czyżby łaskotała swoją obecnością i musieli zareagować?

Mąka na koniec wprowadza katartyczność, a z drugiej strony może być też niczym innym, jak tylko powtórzeniem gestu z alkoholem. Ta ambiwalencja jest do wyzyskania. Bo ta mąka zdaje się koić rozmazaną twarz kurtyzany. A czy koi?

tekst: Anna Herbut, z prywatnego listu

 

Czarny film 

W „Czarnym filmie“ Zorki Wollny, przynoszącym przykuwające uwagę tęsknoty i lęki, użyty został tekst Sylvii Plath, który wprowadza intensywność koszmaru w obraz kreowany subiektywną kamerą, gdzie w ciemności snu, podkreślanej czernią ekranu, na jaki wyświetlana jest praca, napotyka się na zwielokrotnione postaci/figury/maski kobiecości, w których przegląda się narratorka.

tekst: Centrum Sztuki WRO



kategoria: Patronat Kwartalnika Rzeźby Orońsko, autor: , dodano: 2012-03-03 13:10:04, czytane: 7429 x
opis opis opis opis opis