ENG

Wobec polityki | Pasaże Neoawangardy

Wystawy poza CRP

Wobec polityki

Austriackie Forum Kultury w Warszawie

23 czerwca – 11 sierpnia 2017

 

Pasaże neoawangardy

Galeria Platan, Instytut Polski w Budapeszcie

29 czerwca – 24 sierpnia 2017

 

Współpraca:

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Instytut im. Balassiego. Węgierski Instytut Kultury w Warszawie

Kuratorka: Eulalia Domanowska

Artyści: Czekalska+Golec, Emilio López-Menchero (Belgia), Jarosław Kozłowski, Andrzej Paruzel, Józef Robakowski, Peter Ronai (Węgry), Katharina Roters | Szolnoki József (Austria / Węgry), Josef Strau (Austria)

 

Międzynarodowa wystawa twórców pochodzących z Austrii, Belgii, Polski i Węgier ukazuje ich postawę, a także komentarz wobec różnych zjawisk politycznych, społecznych i ekonomicznych, które były lub są aktualne we współczesnej Europie. Demony komunistycznego totalitaryzmu, możliwość medialnej manipulacji, trudny temat uchodźców i terroryzmu, a także nadprodukcja i posthumanizm są tematami podejmowanymi przez uczestników pokazu. Artyści, w większości klasycy neoawangardy, w swojej twórczości nawiązali dialog z dokonaniami dadaistów czy powojennym Fluxusem.

Wystawa organizowana w ramach obchodów 100-lecia awangardy w Polsce, ukazuje kontynuacje modernistycznych trendów i idei, które zrodziły się na początku XX wieku oraz podkreśla wielką rolę, jaki ruch ten odegrał w rozwoju sztuk wizualnych, designu i filmu oraz jak żywe piętno odciska wciąż na współczesnych twórcach. Ekspozycja prezentuje twórców polskich i środkowoeuropejskich rozwijających awangardowe założenia w okresie powojennym.

Awangarda miała zasięg ogólnoeuropejski i w decydujący sposób wpłynęła na rozwój nowoczesnej myśli estetycznej oraz praktyki artystycznej na całym świecie. Związani z nią twórcy prezentowali nowe spojrzenie na formę i funkcję sztuki, a wyróżniające ją cechy – otwartość na eksperyment, nieustające poszukiwanie nowych form – bezpośrednio wpłynęły na działalność kulturotwórczą późniejszych pokoleń. Idee awangardy ukształtowały nasze środowisko począwszy od urbanistyki i architektury przez wzornictwo przemysłowe po modę czy reklamę.

Obecna wystawa jest kontynuacją projektu „Wobec awangardy XX wieku” pokazanego w łódzkim Atlasie Sztuki w 2016 roku, którego twórcą był Andrzej Paruzel – autor instalacji wideo, filmów i fotografii eksperymentalnej, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, członek Warsztatu Formy Filmowej i współzałożyciel Zespołu T – grup artystycznych powstałych przy łódzkiej filmówce w latach 70., animator sztuki oraz twórca wielu projektów w przestrzeni publicznej.

W wystawie „Wobec polityki” zobaczyć można film video „Pogrzeb Breżniewa” z 1982 roku, zaliczany przez Józefa Robakowskiego do cyklu „re-reportaży z telewizora”. Autor zestawił w nim obraz defilady armii radzieckiej z muzyką grupy Laibach, demaskując ideologiczne determinanty komunikatu telewizyjnego doby komunizmu. To klasyczne dzieło skonfrontowane zostało z dadaistycznymi gestami węgierskiego artysty sztuki mediów Petera Ronaia – twórcy kolażu „Moscow DaDa”, instalacją Jarosława Kozłowskiego „Recycled News 2” – cyklu kolorowo zamalowanych stron gazet z różnych stron świata, posthumanistycznymi projektami Tatiany Czekalskiej i Leszka Golca, którzy szczególną uwagą obdarzają świat zwierząt i natury, designerskimi instalacjami Josefa Straua, krytycznie wypowiadającego się o współczesnej nadprodukcji, a także filmem video „Check Point Charlie” Emilia López-Menchero, traktującym o wypadkach i sytuacji w brukselskiej dzielnicy Mölenbeck, miejscu zamieszkania artysty, a także terrorystach, którzy dokonali zamachów w zeszłym roku w Brukseli.

Wystawa odbywająca się z okazji 100-lecia awangardy ukazuje, że o ile pewne rozwiązania formalne wypracowane przez ten kierunek dzisiaj mają już wartość czysto historyczną, o tyle etos eksperymentatorstwa i zaangażowania, który silnie awangardę określał, wciąż wydaje się atrakcyjny dla współczesnych twórców.

 

WIK

Rok kultury węgierskiej

AFK

Lengyel

 



kategoria: Wystawy poza CRP, autor: Eulalia Domanowska, dodano: 2017-06-21 10:31:24, czytane: 607 x
opis opis opis opis opis