ENG

Dotyk / The Touch

Wystawy poza CRP

Dotyk / The Touch

O sztuce haptycznej

Otwarcie: 16 września 2016, godz. 18.00

Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach
ul. Kapitulna 2, 25-011 Kielce

Kuratorka: Eulalia Domanowska

Współpraca: Henryk Gac

Uczestnicy: Magdalena Abakanowicz, Ewa Axelrad, Krzysztof M. Bednarski, Jerzy Bereś, Czekalska + Golec, Oskar Dawicki, Iwona Demko, Wojciech Doroszuk, Barbara Falender, Thorsten Goldberg, Diana Grabowska, Natalia Janus-Malewska, Jerzy Jarnuszkiewicz, Marek Kijewski / Kocur, Grzegorz Kowalski, Zuzanna Krajewska, Maciej Kurak / Max Skorwider, Natalia LL, Anna Orlikowska, Andrzej Paruzel, Krzysztof Pijarski, Maria Pinińska-Bereś, Adam Procki, Leszek Przyjemski, Joanna Rajkowska, Damian Reniszyn, Józef Robakowski, Zygmunt Rytka, Aleksandra Ska, Ryszard Stryjecki, Małgorzata Szymankiewicz, Iza Tarasewicz, Longin Witczak, Jan St. Wojciechowski, Agata Zbylut.

Wystawa czynna: 17 września - 14 października 2016

 

Wystawa przygotowana przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, kuratorkę Eulalię Domanowską i współpracującego Henryka Gaca, skupia się na zjawisku haptyczności w sztuce. Apelowanie do dotyku jest przykładem przemian, jakie przeszła sztuka w ciągu ostatniego półwiecza – od konceptualnej i minimalistycznej, odwołującej się przede wszystkim do naszego intelektu, po taką, która pobudza nasze zmysły.

Zmysł dotyku od wieków jest w kulturze Zachodu niedoceniany jako możliwość estetycznego doświadczenia, gdyż mamy wobec niego liczne uprzedzenia. Uważany jest za zwierzęcą, cielesną, mniej cywilizowaną umiejętność człowieka. A przecież od prapoczątków odgrywa on niezwykle ważną rolę w sztuce, zwłaszcza w rzeźbie. Dotyk odgrywa kluczową rolę w postrzeganiu przestrzeni. Jesteśmy w stanie rozpoznać nie tylko materialne własności przedmiotów, ale też relacje przestrzenne między nimi. Subtelność i złożoność przestrzennego modelunku rzeźby odsłania się w pełnym oglądzie dopiero z bliska, „na wyciągnięcie ręki”, a najlepiej w bezpośrednim kontakcie dotykowym.

W wystawie bierze udział ponad 30 polskich artystów i berlińczyk Thorsten Goldberg. Prezentujemy instalacje, obiekty, fotografie, filmy video i rzeźby artystów różnych generacji, zarówno tak znanych jak Magdalena Abakanowicz czy Maria Pinińska-Bereś, jak i młodych, jak Natalia Janus-Malewska, Damian Reniszyn czy Małgorzata Szymankiewicz, których prace w różnorodny sposób odnoszą się do zjawiska haptyczności. Niektóre z prezentowanych realizacji można dotykać, ściskać, siadać lub leżeć na nich. Inna grupa dzieł pokazuje dobry lub zły dotyk. Jeszcze inna – z motywem dłoni – odnosi się do dotyku artysty i kreacji w sztuce. Wreszcie dotyk może być terapeutyczny. Takie znaczenie mają formy rzeźbiarskie Longina Witczaka i filmy opowiadające o kapitalnych warsztatach dla głuchoniewidomych  przeprowadzanych przez ponad 20 lat przez Ryszarda Stryjeckiego w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Najstarsze prace, Marii Pinińskiej-Bereś „Stół II – Uczta” z cyklu „Psychomebelki” i „Ziarno” Adama Prockiego, pochodzą z 1968 roku. Duet artystyczny Tatiana Czekalska i Leszek Golec, od lat zajmujący się sztuką zwracającą uwagę na nasze otoczenie i wpisujący się w filozofię posthumanizmu, przedstawia nową pracę zawierającą sierść kota o imieniu Wieloryb. Kolejny duet – Marek Kijewski i Małgorzata Malinowska „Kocur”, od 1996 roku wykorzystywał w swoich realizacjach organiczne kształty i nietypowe materiały rzeźbiarskie, jak cukierki, żelki, piórka, które dawały niezwykle zmysłowe efekty. Sztuka Marii Pinińskiej-Bereś i Iwony Demko sytuuje się w nurcie feministycznym. Używanie miękkich, „kobiecych” materiałów dobitnie przedstawia haptyczność sztuki. Pokazane zostaną „Przytulanki” Iwony Demko, prowokujące interaktywność, podobnie jak drewniane amorficzne rzeźby Longina Witczaka, „Formy użytkowe” Damiana Reniszyna i kolumny „Obiekty w posiadaniu” Aleksandry Ska. Te ostatnie powstały pod wpływem refleksji artystki nad ikoną sztuki modernistycznej – „Niekończącą się kolumną” Constantina Brâncuşiego. Praca rumuńskiego artysty wykonana jest z brązu, natomiast Aleksandra Ska używa czegoś co można ściskać i odkształcać, co jest ciepłe w porównaniu z brązem i przyjemne w dotyku. Motywem, który pojawia się na wystawie jest dłoń, nawiązująca do aktu tworzenia, do samego procesu, który jest równie istotny co skończone dzieło. „Anatomie” Magdaleny Abakanowicz, „Wahadło” Jerzego Beresia, seria rysunków Thorstena Goldberga, „Minimalne, Konieczne, Obiektywnie Umiarkowane 1” Ewy Axelrad, fotografie Zygmunta Rytki, fotografie i film Jana St. Wojciechowskiego oraz film „O palcach...” Józefa Robakowskiego w różny sposób przedstawiają kreację.

Kolejna grupa prac: miękkie obiekty duetu Maciej Kurak / Max Skorwider, suknia Agaty Zbylut, puchata, odrealniona praca intermedialna „Złodzieje rowerów” Krzysztofa M. Bednarskiego, sensualne meble Ewy Axelrad i Małgorzaty Szymankiewicz, „Sztuka zwierzęca” Natalii LL, „Warkocz” Izy Tarasewicz, zmysłowy film „Raspberry Days” Wojciecha Doroszuka, rzeźby Barbary Falender prezentują sensualne obiekty kojarzące się ze sztuką haptyczną i jej prymarnymi funkcjami.

Można też mówić o dobrym i złym dotyku. Ten pierwszy pokazuje Joanna Rajkowska w filmie „Mój ojciec nigdy mnie tak nie dotykał”, a drugi rodzaj – fotografia „Pokazy” Leszka Przyjemskiego. Prezentujemy konceptualną instalację Andrzeja Paruzela, który zebrał kurz z pracowni Henryka Stażewskiego, Władysława Strzemińskiego i francuskiego sławnego artysty Yves’a Kleina oraz trójkanałową instalację video „Pamięć ogrodu” autorstwa Anny Orlikowskiej o sensualnym ogrodzie w Bolestraszycach przeznaczonym dla niewidomych.

 

Specjalne podziękowania dla Pani Stefanii Zgudko, Magdaleny Grabowskiej i Fundacji Magdaleny Abakanowicz, Arboretum w Bolestraszycach, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, Galerii BWA Warszawa, Galerii Piekary z Poznania, Galerii Propaganda, Muzeum Współczesnego Wrocław, Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz twórcom oprawy graficznej projektu: Małgorzacie Gurowskiej i Iwo Rutkiewiczowi.



kategoria: Wystawy poza CRP, autor: Eulalia Domanowska, dodano: 2016-09-02 09:33:33, czytane: 1056 x
opis opis opis opis opis